Musim sejuk di Jepun

Seperti musim-musim yang lain, musim sejuk adalah antara musim yang paling ditunggu-tunggu oleh pelancong. Ini kerana pada waktu itu salji mulai turun dan pelbagai aktiviti yang menarik dijalankan. Musim sejuk di Jepun bermula pada akhir Disember dan berakhir pada penghujung bulan Febuari. Kebiasaannya, apabila suhu mencecah bawah 0 darjah celsius, salji akan mula turun dan daun-daun mula gugur dari pokok hingga tinggal ranting sahaja. Suhu mengalami penurunan jika anda bergerak dari arah utara, ke kawasan pergunungan bahagian Utara yang mengalami salji dan musim sejuk yang lebih panjang.

Walaupun musim sejuk dilihat membosankan kerana taman-taman di jepun tidak begitu cantik pada ketika itu, namun terdapat beberapa sebab mengapa anda mungkin mahu melawat jepun pada musim sejuk:

1. Illumination

2

3

Dalam udara yang sejuk dan bersih, di situlah musim di mana bandar-bandar mula bersinar. Sekitar perayaan Krismas di Jepun, perhiasan lampu-lampu yang menakjubkan banyak dapat dilihat di bandar-bandar dan tempat terkenal. Salah satu bandar yang paling terkenal perhiasannnya dapat dilihat di Kobe, the Luminarie dan Shinjuku Terrace City. Baru-baru ini, terdapat banyak pesta untuk memaparkan imej pada bangunan dengan teknologi Pemetaan Unjuran(pemetaan 3D).

 

2. Kolam air panas

 

Nagano Mountain

4

Tiada perjalanan musim sejuk ke Jepun yang lengkap tanpa lawatan ke kolam air panas menyaksikan acara mandikan monyet salji Yudanaka, di pergunungan Wilayah Nagano. Yudanaka adalah bandar yang menarik mempunyai kolam air panas kecil dengan beberapa rumah-rumah tumpangan tradisional yang indah untuk dikunjungi pelancong yang sejuk untuk memanaskan badan. Ia adalah kira-kira satu jam berjalan kaki meredah jalan berais, laluan berhutan dari bandar hingga ke taman monyet Jigokudani. Setibanya anda di sana anda dapat melihat monyet Jepun sangat comel berendam dalam air panas dan kadang-kadang membaling bola salji ke arah anda.

 

Jinpyokaku Rokan

5

Tidak ada apa yang lebih indah selain berendam dalam kolam air panas dan berwap sambil menyaksikan kepingan salji jatuh sekeliling anda di Onsen Jinpyokaku Rokan. Kolam air panas adalah merupakan sebahagian daripada budaya Jepun, dan terdapat tempat peranginan yang khusus untuk mandi air panas di negara ini. Dari rumah mandi cedar berpanel tradisional hingga kompleks bertemakan air panas yang besar, di mana anda boleh mandi dalam wain merah atau susu bercampur madu.

 

3. Perayaan musim sejuk

6

7

8

Jika anda suka melihat seni menakjubkan dibuat daripada ais dan salji, anda pasti tidak mahu ketinggalan Sounkyo Ice Festival. Dari ukiran ais hingga air terjun yang beku dinyalakan dalam pelbagai warna untuk dilihat di festival ini yang berlangsung dari akhir bulan Januari hingga ke bulan Mac. Selain di Sounkyo, pastikan juga anda menuju ke Sapporo (juga di Hokkaido) untuk melihat ‘7-hari Sapporo Snow Festival’ yang terkenal. Acara kemuncak di situ termasuk pertunjukan salji dan ais patung yang besar .Pesta ini bermula pada bulan Februari. Lagi, anda juga wajib melawat “raksasa salji” di Yamagata Prefecture yang menjadi tarikan ramai pelancong.

 

4. Ski dan snowboard

9

Jepun adalah destinasi ski dan snowboard bertaraf dunia dengan banyak, salji yang berkualiti tinggi, pemandangan yang indah dan kolam air panas yang santai. Terdapat lebih daripada 500 pusat peranginan ski di seluruh Jepun dari pulau utara Hokkaido ke pulau utama di selatan Kyushu, yang berbeza dari segi saiz dari pusat peranginan besar dengan berpuluh-puluh jalan ke lorong kecil. Resort terbaik dan salji yang terbaik terdapat di utara Jepun (Hokkaido dan Tohoku) dan di pergunungan di sepanjang Laut Jepun Coast (terutama Niigata dan Nagano).

10

Walaupun tidak ada pusat peranginan ski di dalam sempadan metropolitan Tokyo, namun anda boleh ski atau snowboarding dalam lawatan balik hari dari Tokyo. Beberapa pusat peranginan yang paling mudah dan paling popular untuk lawatan harian yang terletak di rantau Yuzawa di Wilayah Niigata, yang boleh dicapai dalam masa hanya 90 minit dengan shinkansen. Terdapat juga beberapa resort kecil di Gunung Fuji.

Bagi mereka yang berminat untuk bermain salji, tetapi yang tidak mahu ski atau snowboard, kebanyakan resort mempunyai zon permainan direka untuk keluarga dengan kanak-kanak kecil. Selalunya, mereka tidak memerlukan bayaran kemasukan, kecuali untuk kegiatan seperti menaiki gelongsor salji dan tiub salji.

 

5. Makanan musim sejuk

Selain daripada aktiviti musim sejuk, terdapat juga makanan yang amat popular dan digemari hanya pada musim sejuk. Ketika cuaca yang sejuk dan dingin makanan-makanan ini amat sesuai untuk dimakan bagi memanaskan badan antaranya :

11

Yudofu atau dalam bahasa Inggeris dikenali sebagai literal Tauhu Hot Pot merupakan salah satu hidangan kegemaran musim sejuk di Jepun. Yudofu sendiri adalah tauhu, yang dipotong dalm bentuk blok, direndam dalam air panas bersama-sama dengan sayur-sayuran. Yudofu ini sering dimakan dengan perasa seperti ponzu, sos Jepun yang berasaskan limau, dan Yuzu kosho, satu lagi sos Jepun dibuat daripada lada cili, kulit Yuzu dan garam.

12

Berbeza daripada hidangan lain, torizosui ini bukanlah satu hidangan periuk panas. Tori Zosui adalah sup beras Jepun tebal dengan ayam. Biasanya, nasi kukus dicampurkan dalam sup dashi. Mungkin kebanyakan kamu sudah biasa dengan Tori Zosui sejak hidangan ini kelihatan seperti bubur. Walaupun ia bukan satu hidangan periuk panas, Tori Zosui masih hidangan musim sejuk dan menjadi satu kegemaran pada musim sejuk.

13

Teh Goko ini mempunyai rasa yang mulia dan aroma yang sesuai untuk Gyokuro. Ia mempunyai rasa yang bersifat manis. Warna teh yang daun ini minuman adalah bayangan mulia hijau. Gokoh lambat untuk masak. Ia ditanam hanya dalam jumlah yang kecil terutamanya di rantau Uji di Kyoto. Ia sesuai untuk diminum apda msuim sejuk

Jadi, menarik bukan musim sejuk di Jepun? Setiap bulan dan musim sejuk di Jepun pasti mempunyai sesuatu yang hebat untuk ditawarkan kepada anda sekiranya anda datang ke sini.