CARA TANGANI MASALAH – KECEMASAN

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on twitter

Berikut adalah beberapa frasa yang perlu anda pelajari dalam keadaan kecemasan yang mungkin timbul ketika anda tinggal di Jepun. Apabila kecemasan berlaku tiba-tiba, anda tidak akan ingat apa-apa ungkapan panjang yang mungkin anda lakukan, jadi semua frasa ini telah dipendekkan hanya dengan apa yang paling perlu. Sila pelajari mereka sekiranya berlaku!

  1. “Kaji da!” – “Fire!”

Jika ada api, sila gunakan frasa ini untuk memberitahu semua orang di sekeliling anda dengan suara yang kuat tentangnya dan dapatkan keselamatan. Dalam kes kebakaran, nombor kecemasan adalah 119.

 

  1. “Abunai!” – “Watch Out!”

Anda boleh menggunakan perkataan ini dalam banyak situasi yang berbeza untuk memberi amaran kepada seseorang yang berbahaya, seperti jika ada kereta yang mendekati atau jika ada batu jatuh ketika anda mendaki gunung.

  1. “Kyukyusha wo yonde!” – “Call an ambulance!”

Gunakan ini jika anda mengalami kecederaan serius atau sakit. Seperti dalam hal api, sila gunakan 119 untuk memanggil pihak berkuasa, tetapi jika anda tidak mempunyai telefon kerja atau hanya memerlukan seseorang untuk datang membantu, sila gunakan frasa ini dengan suara yang kuat supaya orang di sekeliling anda dapat mengetahui yang anda perlukan membantu.

 

  1. “Keisatsu wo yende!” – “Call the police!”

Jika anda terlibat dalam beberapa masalah dan memerlukan polis, sila gunakan frasa ini. Nombor kecemasan untuk memanggil polis adalah 110. Ia tidak sama dengan jabatan bomba atau ambulans, jadi sila berhati-hati!

  1. “Tasukete!” – “Help!”

Sekiranya anda mendapati diri anda dalam beberapa masalah atau telah mencederakan diri sendiri, sila gunakan frasa ini untuk menyeru seseorang yang berdekatan.

 

  1. “Nigete!” – “Run away”

Jika anda menyaksikan beberapa masalah atau keadaan yang membimbangkan, sila gunakan frasa ini untuk membiarkan orang-orang di sekeliling anda tahu untuk melarikan diri.

 

Jepun adalah negara yang selamat, tetapi anda mungkin masih menghadapi masalah semasa perjalanan anda. Jika anda menyemak artikel ini terlebih dahulu, anda akan tahu apa yang perlu dilakukan sekiranya perkara terburuk berlaku!