GENERASI HONDA CIVIC 1-10

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on twitter

Salah satu produk kereta keluaran asal Jepun ‘Honda’ yang sudah memiliki banyak generasi iaitu Honda Civic. Kereta ini sekarang sudah cecah 10 generasi.

Pada tahun 1972 bulan Julai, Honda Civic pertama kali muncul di pasaran automotif dengan model dua pintu dan pada bulan September tahun yang sama, Honda Civic dengan model tiga pintu. Nama Civic ini menurut kamus Webster ia berkaitan dengan kota, warga negara atau kewarganegaraan. Nama Civic dipilih kerana pada waktu itu Jepun sedang hangat dengan pasaran automotif. Honda memilih nama ini dengan harapan Civic dapat menjadi kereta idaman untuk semua orang.

  1. Generasi Pertama (1972-1979)

Generasi pertama Civic diperkenalkan pada 11 Julai 1972, namun di Jepun ia dijual sebagai model tahun 1973. Mobil ini menggunakan mesin 1.169 cc dengan mesin berpendingin air empat silinder dan rem depan menggunakan cakram listrik. Pada tahun 1975 Honda Civic menggunakan mesin CVCC dengan pembakaran yang lebih baik.

Selama tiga tahun berturut-turut 1972-1974, Civic dianugerahi penghargaan Car of the Year di Jepun. Di luar negeri, Civic CVCC mendapat pujian tinggi di Amerika Syarikat. Pada tahun 1973, Civic mendapat peringkat ketiga dalam Car of the Year di Eropah, ini merupakan penghargaan tertinggi untuk kenderaan Jepun pada waktu itu. Ia juga leh didapati dalam pilihan model 2 pintu atau 4 pintu.

 

  1. Generasi Kedua (1980-1983)

Tahun 1979 generasi Honda Civic kedua mulai dikenalkan dengan design yang lebih besar dan tenaga mesin lebih besar. Semua varian Civic generasi ini menggunakan design mesin CVCC. Pada tahun 1980 Honda mengembangkan mesin CVCC-II untuk meningkatkan kadar pembakaran.

Penghargaan yang didapat untuk Civic generasi dua ini adalah Import Car of The Year tahun 1980 di Amerika Syarikat.

  1. Generasi Ketiga (1984-1987)

Generasi ketiga Civic membawa konsep ”Ruang maksimum untuk penumpang dan ruang minima untuk mesin“. Berdasarkan konsep ini, Honda  mengembangkan varian, kereta dengan tiga dan empat pintu, hatchback tiga pintu dan sedan lima pintu.

Pada tahun 1984, Honda melancarkan Civic Si yang menggunakan mesin DOHC dengan teknologi Formula 1.

Honda Civic generasi ketiga ini mendapatkan penghargaan Car of The Year di Jepun. Di Amerika Syarikat, Civic mendapat tempat pertama dalam tolok bahan bakar. Dan di Eropah, Civic mendapatkan penghargaan Torino-Piedmonte Car Design Award 1984.

 

  1. Generai Keempat (1988-1991)

Konsep Honda Civic generasi keempat lebih penekanan terhadap prestasi. Mensasarkan kereta dengan efisensi yang lebih tinggi, Honda dicipta di Hyper enjin 16 injap dengan lima variasi kapasiti cc 1,300 sehingga 1,500 cc. bergabung dengan pacuan empat roda double wishbone penggantungan.

Pada tahun 1989, enjin Honda melancarkan Civic Sir DOHC Guan Industries yang menggunakan teknologi pemasaan injap. Model ini mendapat Anugerah Golden stereng di Jerman. Di Perancis, Sir Civik yang mendapat tempat pertama dalam kualiti dan kebolehpercayaan.

 

  1. Generasi kelima (1952-1995)

Ciri-ciri yang paling menonjol dalam generasi kelima Honda Civic adalah sesuatu reka bentuk aerodinamik dengan fleksibel ruang dalaman yang direka untuk golongan muda.

 

Siri Honda Civic menggunakan versi baru enjin VTEC hasil daripada kecemerlangan prestasi dan kecekapan bahan api yang tinggi. Kecekapan HF model sebelum digantikan dengan penarafan EPA dengan VX hatchback MPG 48/55, merupakan bahan api yang laris dijual ketika itu.

 

Civic generasi kelima telah dianugerahkan “Car of the year Japan” pada tahun 1991 dan 1992.

 

  1. Generasi Keenam (1996-2000)

Generasi Civic keenam hadir dengan konsep global dengan teknologi baru, meningkat pretasi keselamatan. Ini termasuk  teknologi Honda Multimatic dan mesin VTEC 3 tahap yang menghasilkan output tinggi dan kualiti bahan bakar yang tingi.

Civic generasi ini mendapatkan penghargaan “Car of the Year Japan” pada tahun 1995 dan 1996.

 

  1. Generasi Ketujuh (2001-2005)

Tahun 2001 merupakan Generasi ketujuh Honda Civic yang dikenal dengan New Civic 21st Century, dibekali dengan mesin bertenaga 1700cc D17A VTEC serta memiliki beberapa kelebihan yang menarik, seperti Central Lock, Alarm, Power Windows, Rem ABS (Antilock Braking System).

Civic generasi ini mendapatkan penghargaan “Car of the Year Japan” pada tahun 2001-2002.

 

  1. Generasi Kelapan (2006-2011)

Buat pertama kalinya, Honda Civic menggunakan dua pelantar berbeza mengikut kawasan iaitu satu untuk pasaran benua Asia dan Amerika manakala satu lagi untuk pasaran Eropah. Pelantar Eropah menggunakan sistem gantungan belakang yang sama seperti pada Honda Jazz serta menampilkan reka bentuk yang lebih agresif. Sementara model Amerika dan Asia menggunakan pelantar yang sama, reka bentuk luarannya pula sedikit berbeza, model Asia yang dijual di Kanada dikenali sebagai Acura CSX.

Kesemua transmisi automatik bagi keluarga generasi kelapan Civic menggunakan transmisi 5 kelajuan. Selain itu, rekabentuk papan pemuka juga adalah dari jenis hibrid, iaitu gandingan takometer analog dan meter kelajuan digital. Pilihan enjin adalah sama ada enjin 1.8L ataupun enjin 2.0L. Generasi kelapan juga turut menampilkan varian Honda Civic Type R Sedan yang setakat ini hanya boleh didapati di Jepun dan Malaysia.

 

  1. Generasi kesembilan (2011-2015)

Honda mendedahkan lakaran generasi kesembilan Civic, manakala model konsep mula ditampilkan pada 10 Januari 2011 semasa Pameran Kereta Antarabangsa Amerika Utara. Model pengeluaran bagi Civic generasi kesembilan akan berasaskan model konsep tersebut serta akan mula dikeluarkan pada musim bunga tahun 2011.

Teknologi Honda Eco Assist yang digunakan pada Honda Insight generasi kedua akan diterapkan pada kebanyakan model, menjadikannya model petrol Honda pertama yang menggunakan sistem tersebut. Ia merupakan satu sistem maklumat bagi membantu pemandu mengamalkan gaya pemanduan yang lebih menjimatkan minyak serta telah terbukti mampu meningkatkan penjimatan bahan api sebanyak 10% bagi model-model kereta hibrid Honda di Jepun.

 

  1. Generasi kesepuluh (2016-sekarang)

Honda Civic generasi ke-10 dirancang untuk dilancarkan menjelang akhir tahun 2015 dengan teknologi enjin Turbo Guan Industries yang menunjukkan bumi impian teknologi terkini dari Honda. Honda Civic generasi ke-10 akan merangkumi beberapa model, seperti: Sedan, Coupe, Hatchback versi 5-pintu, Type-R.

Semua konsep baru Honda Civic generasi ke-10 akan menjadi model pertama menggunakan kapasiti enjin 1.5 liter Guan Industries Turbo teknologi yang baru, bumi impian disuntik opsyennya penghantaran sejajar dengan enam (6) manual pecutan (M/T) dan CVT. Semua konsep Honda Civic generasi muda menjadi sasaran-10 model dengan kadar penggunaan bahan api yang terbaik.