TIPS UNTUK PENGEMBARA MUSLIM

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on twitter

Perjalanan tidak pernah menjadi lebih mudah bagi seseorang muslim tetapi dengan adanya tip-tip akan sangat berguna ketika melawat destinasi baru. Terdapat beberapa isu yang harus ditangani pelancong Islam di destinasi yang berbeza ketika datang ke surau, makanan Halal dan sebagainya. Mari kita lihat beberapa tips untuk pelancong Muslim yang disenaraikan di bawah ini untuk percutian yang lebih selesa.

  1. Selidik Makanan Halal dan Tempat Tinggal

Cara terbaik untuk mempunyai pengalaman perjalanan Muslim adalah melakukan banyak penyelidikan sebelum pergi untuk perjalanan anda. Ketahui sama ada pilihan makanan Halal boleh didapati di pesawat dari syarikat penerbangan, anda boleh memesan hidangan anda dengan cara ini. Lakukan banyak penyelidikan dalam talian di mana makanan Halal dan penginapan mesra Muslim dapat dijumpai dan betapa mudahnya bagi anda serta mengetahui lokasi masjid terdekat juga.

 

  1. Masjid Tempatan

Ini mungkin salah satu petua perjalanan yang paling penting setiap pengembara muslim perlu tahu. Bercakap kepada orang-orang di masjid tempatan bukan sahaja cara terbaik untuk mencari restoran dan kemudahan doa Halal, tetapi juga cara yang baik untuk berinteraksi dengan orang Islam yang lain. Anda juga mungkin mengetahui lebih banyak tentang tempat dan tarikan tempatan yang terbaik untuk dikunjungi.

 

  1. Guna aplikasi Perjalanan Muslim

Simpan masa dan tenaga anda dengan guna aplikasi perjalanan untuk pelancong Islam yang akan membantu anda mencari perkara yang paling penting yang anda perlukan. Aplikasi ini sangat berguna apabila mencari arah Qiblat, mencari restoran Halal atau masjid tempatan dan juga ayat Al-Quran. Anda boleh menggunakan aplikasi perjalanan antaranya ‘Have Halal,Will Travel’ (HHWT) , ‘Muslim Pro’ , atau ‘Quran Companion’ untuk pelancong Islam di mana sahaja.

 

  1. Waktu Solat

Sebelum memulakan perjalanan anda, cari lokasi masjid terdekat atau bilik sembahyang di lapangan terbang – serta waktu solat tempatan. Aplikasi perjalanan untuk pelancong Muslim dan Peta Google sangat berguna. Sebelum memulakan perjalanan anda, cari lokasi masjid terdekat atau bilik sembahyang di lapangan terbang – serta masa doa tempatan. Anda boleh elakkan waktu pembaziran dengan memeriksa masa dan jarak yang diperlukan untuk mencari masjid atau kemudahan lain. Di sinilah aplikasi perjalanan untuk pelancong Muslim dan Peta Google akan berguna.

 

  1. Bawa pakaian solat

Setiap pengembara Muslimah mengalami sedikit masalah apabila mencari pakaian perjalanan Muslim untuk perjalanan yang jauh. Satu penyelesaian yang sangat baik adalah untuk mengemas barang pakaian serba boleh yang mudah dipadankan dengan satu sama lain. Tetapi anda boleh menggunakan beberapa aksesori untuk mencerahkan benda-benda atau bahkan memakai tudung berwarna yang berlainan. Tips perjalanan yang berguna untuk wanita Islam adalah untuk membawa lebih pakaian solat untuk bersiap sedia untuk sembahyang sekiranya dah masuk waktu.